Έναν πολύτιμο σύμμαχο έχει βρει ο κολοσσός της αεροναυπηγικής Airbus για τον σχεδιασμό και τη βελτίωση των αεροσκαφών του και το όνομά του «Μητέρα Φύση».
Συγκεκριμένα, η Airbus χρησιμοποιεί τις συνήθειες και την ανατομία των πτηνών για να αναπτύξει πιο ήσυχα και πιο οικονομικά αεροπλάνα.
Ο αεροπορικός γίγαντας, ο οποίος κατασκευάζει και σχεδιάζει φτερά στο Broughton του Flintshire και στο Filton του Gloucestershire, χρησιμοποιεί τον καθηγητή Norman Wood για να «ξεκλειδώσει» τα μυστήρια του φυσικού κόσμου για να κερδίσει εμπορικό πλεονέκτημα από τους ανταγωνιστές της.
Χρησιμοποιεί τη λεγόμενη «βιομιμητική» (biomimicry) στο σχεδιασμό «έξυπνων» πτερυγίων που αντιδρούν αυτόματα στο περιβάλλον, όπως κάνει το γεράκι ή ο αετός.
Ενώ τα πουλιά το κάνουν χωρίς σκέψη, η ιδέα είναι ότι ένα αεροπλάνο θα κάνει το ίδιο πράγμα με αισθητήρες που μπορούν να ανιχνεύσουν τις μεταβαλλόμενες συνθήκες και να προκαλέσουν γρήγορες αποκρίσεις στα φτερά του.
Ο Wood έχει εργαστεί προηγουμένως στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ στην Καλιφόρνια για projects της NASA.
Έπειτα πέρασε εννέα χρόνια ως καθηγητής αεροδιαστημικής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ πριν από τον ερχομό του στην Airbus το 2005.
Η ιδέα της αντιγραφής πτηνών πηγαίνει πίσω στις αρχές της αεροπορίας και τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Πιο πρόσφατα, ο Otto Lilienthal – ένας πρωτοπόρος του 19ου αιώνα με τον αδελφό του Gustav – ήταν ένας παθιασμένος παρατηρητής πελαργών στην πατρίδα τους στη Βόρεια Γερμανία.
Χρησιμοποίησαν τις παρατηρήσεις τους στα φτερά του πελαργού για να βοηθήσουν στην κατασκευή ενός ανεμοπλάνου. Ο πατέρας της βρετανικής αεροδυναμικής Frederick William Lanchester μελέτησε την πτήση των γλάρων ενώ διέσχιζε τις Ηνωμένες Πολιτείες. Επίσης, βασίστηκε στην ιριδίζουσα πέστροφα για τον σχεδιασμό της ατράκτου του αεροσκάφους του.
Σήμερα, τα πτερύγια του αεριωθούμενου επιβατικού αεροσκάφους A350 XWB που παράγεται στο εργοστάσιο Broughton της Airbus είναι μία «μίξη» επιστήμης και φύσης.
Πουλιά όπως το γεράκι έχουν εμπνεύσει τα «μορφολογικά φτερά» που αλλάζουν σε πιο αεροδυναμικό σχήμα, επιτρέποντας στο αεροπλάνο να πετάει 280 μίλια περισσότερο χρησιμοποιώντας την ίδια ποσότητα καυσίμου.
Τα πουλιά το κάνουν αυτό χρησιμοποιώντας τους μύες τους για να αλλάξουν το σχήμα των πτερυγίων τους καθώς πετούν, ώστε να μπορούν να κάνουν τη μέγιστη χρήση των ρευμάτων και των ριπών του αέρα – σε αεροσκάφος αυτό γίνεται με τα πτερύγια.
Η μύτη του νέου A350 XWB περιέχει αισθητήρες που ανιχνεύουν τις ριπές του ανέμου, όπως και τα θαλάσσια πτηνά μπορούν να αισθανθούν ριπές μέσα από τα ράμφη τους και αντιδρούν προσαρμόζοντας το σχήμα των φτερών τους.
«Η φύση είναι μέντορας», δηλώνει ο ίδιος ο Wood.
«Η εξέλιξη σημαίνει πως ο,τιδήποτε βλέπετε τώρα έχει επιλεγεί από τη φύση και είναι μια επιτυχία που αναπτύχθηκε εδώ και εκατομμύρια χρόνια. Φυσικά, το χρειαζόμαστε πιο γρήγορα».
Παράλληλα, η Airbus μελετά τις κουκουβάγιες για να μειώσει τον θόρυβο κατά την πτήση και την προσγείωση. Αυτό θα περιλαμβάνει την προσαρμογή των οδοντωτών πτερυγίων που έχουν οι κουκουβάγιες, τα οποία τις καθιστούν αθόρυβες στην πτήση, και τα φτερά των ποδιών της κουκουβάγιας, που επιτρέπουν στα πουλιά να κατεβαίνουν σχεδόν αθόρυβα στο ανυποψίαστο θήραμά τους.
Η εταιρεία πιστεύει ότι η αντιγραφή αυτού του συστήματος πτερυγίων, θα μπορούσε να μειώσει το επίπεδο θορύβου κατά την απογείωση και την προσγείωση.
Πηγή: Daily Mail