Καθώς πολλές κυβερνήσεις χαλαρώνουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, στο πλαίσιο επανεκκίνησης των οικονομιών, οι αεροπορικές εταιρείες άρχισαν να αποκαθιστούν πτήσεις που τέθηκαν σε αναστολή λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας του κορωνοϊού. Τα πράγματα κινούνται αργά, καθώς οι επιβάτες ανησυχούν ότι θα κολλήσουν, εκφράζοντας ανησυχία ιδιαίτερα για τις διεθνείς πτήσεις. Τα στοιχεία-ρεκόρ της μόλυνσης δείχνουν ότι οι κίνδυνοι δεν είναι αμελητέοι.
Υπάρχει μια σειρά από tips που μπορούν να βοηθήσουν:
* Είναι προτιμότερες οι πτήσεις που ξεκινούν νωρίς το πρωί. Και αυτό γιατί αποφεύγεται ο συνωστισμός, ενώ είναι πολύ καλύτερες οι πιθανότητες το αεροσκάφος να έχει υποστεί καλό καθαρισμό και απολύμανση κατά τη διάρκεια της νύχτας, απ’ ότι ενδιάμεσα των πτήσεων.
* Η επιλογή της θέσης επίσης έχει αυξημένη σημασία. Είναι σκόπιμο να επιβεβαιώνονται όλες οι λεπτομέρειες, ειδικά σε περιπτώσεις ανταποκρίσεων, 24 ώρες πριν την αναχώρηση για να μην βρεθεί κάποιος αντιμέτωπος με αλλαγές τελευταίας στιγμής, που τελευταία είναι συνήθης πρακτική. Η επιλογής θέσης δίπλα στο παράθυρο στο μπροστινό τμήμα του αεροσκάφους περιορίζει την έκθεση σε άλλους ταξιδιώτες.
* Μια επιλογή είναι ο ταξιδιώτης να έχει φροντίσει για το γεύμα του, δεδομένου ότι πολλά εστιατόρια αεροδρομίων παραμένουν κλειστά.
Κρίσιμες ερωτήσεις απαντήσεις:
1. Έχει εξαπλωθεί ο κορωνοϊός μέσω των αεροπλάνων;
Ναι. Μολονότι υπάρχει ακόμη σχετικά περιορισμένη δημοσιευμένη έρευνα σχετικά με την εξάπλωση του ιού με όχημα τις αεροπορικές εταιρείες, μια έρευνα για μια πτήση στις 2 Μαρτίου από τη Βρετανία προς το Βιετνάμ έδειξε ότι ένας επιβάτης μετέδωσε τον ιό σε 14 ακόμη και σε ένα μέλος του πληρώματος. Δώδεκα από αυτούς τους επιβάτες κάθονταν κοντά στο πρώτο ύποπτο κρούσμα, δημιουργώντας μια αλυσίδα εξάπλωσης της μόλυνσης.
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) ανακοίνωσε ότι εκτός από αυτή την περίπτωση, μια ανεπίσημη έρευνα 18 μεγάλων αεροπορικών εταιρειών εντόπισε τέσσερις αντίστοιχες περιπτώσεις, κατά τους τρεις πρώτους μήνες του έτους, σχετικά με ύποπτη μόλυνση σε πτήση από επιβάτες στο πλήρωμα, ενώ εντοπίστηκαν ακόμα τέσσερις περιπτώσεις όπου πιλότος μετέφερε τον ιό σε έναν άλλο συνάδελφό του. Αυτή η ομάδα αεροπορικών εταιρειών αντιπροσώπευε το 14% της παγκόσμιας εναέριας κυκλοφορίας, σύμφωνα με την IATA.
2. Έχουν εξαπλωθεί παρόμοιοι ιοί μέσω των αεροπλάνων;
Ναι. Ιοί όπως ο SARS, η γρίπη και η ευλογιά, οι οποίοι όπως και ο νέος κορωνοϊός μεταδίδονται μέσω του βήχα, το φτέρνισμα και την αναπνοή, έχουν εξαπλωθεί στα αεροσκάφη. Στο ξέσπασμα του SARS το 2003, το οποίο προκαλείται επίσης από έναν κορωνοϊό, 40 πτήσεις βρέθηκαν ότι είχαν πιθανές περιπτώσεις ιού SARS, με αποτέλεσμα τη διάδοση σε άλλους επιβάτες. Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος προέρχεται εάν η απόσταση είναι έως δύο σειρές από το κάθισμα του μολυσμένου για πτήση μεγαλύτερη από 8 ώρες. Ωστόσο, σε μια περίπτωση στην οποία 20 άτομα εμφάνισαν τον ιό μετά από πτήση της Air China από το Χονγκ Κονγκ προς το Πεκίνο, λιγότεροι από τους μισούς κάθονταν σε απόσταση δύο σειρών από τον ύποπτο μολυσμένο επιβάτη. Επιπλέον, περισσότερες λοιμώξεις παρατηρήθηκαν σε επιβάτες που κάθονταν στην απέναντι πλευρά του κεντρικού διαδρόμου.
3. Τι μπορεί να κάνει μια πτήση επικίνδυνη;
Τα άτομα που έχουν μολυνθεί με τον νέο κορωνοϊό εκτοξεύουν σταγονίδια από τη μύτη και το στόμα τα οποία περιέχουν τον ιό και έτσι μπορούν να τον μεταδώσουν απευθείας σε κάποιον πολύ κοντά ή αγγίζοντας μια ήδη μολυσμένη επιφάνεια και στη συνέχεια βάλουν τα χέρια στο στόμα, στη μύτη ή στα μάτια. Αυτό που καθιστά επικίνδυνη την πτήση είναι ίδιο με αυτό που ισχύει και για άλλες μορφές μέσων μαζικής μεταφοράς: πολύ κοντά σε άλλα άτομα και κοινές περιοχές αφής. Το αεροδρόμιο μπορεί, επίσης, να αποτελεί κίνδυνο, καθώς οι επιβάτες περιμένουν σε ουρές, κάνουν check-in, επισκέπτονται μαγαζιά και χρησιμοποιούν εγκαταστάσεις όπως τις τουαλέτες.
4. Τι γίνεται με τη μετάδοση μέσω των αεραγωγών;
Είναι επίσης πιθανό ότι ο κορωνοϊός μπορεί να μεταδοθεί μέσω μικρότερων σταγονιδίων από τη μύτη και το στόμα, γνωστά ως αερολύματα, τα οποία μπορούν να αιωρούνται για λίγο στον αέρα και να εισπνέονται. Η αεροδιαστημική βιομηχανία λέει ότι ο σύγχρονος αερισμός αεροσκαφών θα πρέπει να μετριάσει τον κίνδυνο αυτού του είδους εξάπλωσης. Ο αέρας σε ένα αεροπλάνο είναι γενικά ένα μείγμα 50-50 αποστειρωμένου εξωτερικού αέρα και ανακυκλωμένου αέρα καμπίνας που έχει φιλτραριστεί. Σύμφωνα με την Airbus και την Boeing, όλα τα αεροσκάφη τους διαθέτουν φίλτρα HEPA, τα οποία συλλαμβάνουν σωματίδια τόσο μικρά όσο ο ιός. Η ροή αέρα πηγαίνει από την οροφή στο πάτωμα και όχι από μπροστά προς τα πίσω και χωρίζεται σε τμήματα σε όλη την καμπίνα, γεγονός που θα πρέπει να περιορίζει την κίνηση των σωματιδίων κατά μήκος του επιπέδου. Παρ’ όλα αυτά, τα μοντέλα δείχνουν ότι αυτή η ροή αέρα μπορεί να επηρεαστεί από παράγοντες όπως η διάταξη του καθίσματος και της καμπίνας και από το πόσο γεμάτο είναι το αεροσκάφος. Επίσης, αυτά τα συστήματα εξαερισμού ενδέχεται να μην είναι πλήρως λειτουργικά, όταν τα αεροπλάνα σταθμεύουν στην πύλη. Ένα ξέσπασμα της γρίπης το 1979 προήλθε κατά αναμονή αποβίβασης σε αεροπλάνο που είχε προσγειωθεί, με τον εξαερισμό απενεργοποιημένο.
5. Τι γίνεται με την τουαλέτα;
Η επίσκεψη στην τουαλέτα του αεροπλάνου στην εποχή του κορωνοϊού ακούγεται ήδη επικίνδυνη, με τις αεροπορικές εταιρείες να λένε στους επιβάτες να μη δημιουργούν ουρά αναμονής στην τουαλέτα και συστήνουν να πατήσουν το κουδούνι κλήσης και να περιμένουν άδεια από το πλήρωμα. Τώρα, όμως, υπάρχει κάτι άλλο που πρέπει να σας κάνει να ανησυχείτε. Μια νέα μελέτη (από το περιοδικό Physics of Fluids) διαπιστώνει ότι το καζανάκι δημιουργεί ένα σύννεφο σωματιδίων αερολύματος που ανεβαίνουν σχεδόν τρία πόδια. Αυτά θα μπορούσαν να παραμείνουν σε αερομεταφερόμενη κατάσταση για κάποιο διάστημα και να τα εισπνεύσει ο επόμενος χρήστη της τουαλέτας ή μια άλλη πιθανότητα είναι να προσγειωθούν στο νεροχύτη, για παράδειγμα. Ορισμένοι ασθενείς με κορωνοϊό βρέθηκαν να έχουν δείγματα ζωντανών ιών στα κόπρανά τους, κάτι το οποίο ενδέχεται να επιβεβαιώνει θεωρητικά, αν και μέχρι στιγμής δεν έχει αποδειχθεί, ότι αποτελούν κι αυτά ένα μέσο μετάδοσης. Ίσως είναι καλό που ορισμένες αεροπορικές εταιρείες δεν σερβίρουν πλέον φαγητό και ποτό.
6. Τι άλλο κάνουν οι αεροπορικές εταιρείες για να μετριάσουν τους κινδύνους;
Οι αεροπορικές εταιρείες καθαρίζουν και απολυμαίνουν τα αεροσκάφη πιο συχνά και διεξοδικά. Χρησιμοποιούν online check-in και αυτοματοποιημένες υπηρεσίες παράδοσης αποσκευών και λένε στους επιβάτες να φορούν μάσκες καθ’ όλη τη διάρκεια των ταξιδιών τους. Στις ΗΠΑ, η JetBlue Airways και η Delta Air Lines έχουν υποσχεθεί να αφήσουν χώρο μεταξύ των επιβατών και άλλοι αερομεταφορείς περιορίζουν τον αριθμό των επιβατών σε κάθε πτήση. Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες ήταν σε μεγάλο βαθμό απρόθυμες να δεσμευτούν να αφήσουν κενά τα μεσαία καθίσματα, λέγοντας ότι επιστημονικά δεν έχει αποδειχθεί η αποτελεσματικότητα αυτής της πρακτικής και ότι θα έκανε τις πτήσεις υπερβολικά δαπανηρές.
7. Τι κάνουν τα αεροδρόμια;
Στο αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου, το πλέον πολυσύχναστο στην Ευρώπη, οι επιβάτες και το προσωπικό είναι υποχρεωμένοι να φορούν μάσκες προσώπου, ενώ υπάρχει σήμανση σε όλο το αεροδρόμιο που θα υπενθυμίζει σε όλους να διατηρούν απόσταση ασφαλείας. Το απολυμαντικό χεριών διατίθεται ευρέως σε περισσότερα από 600 κιόσκια σε όλο το αεροδρόμιο και γίνεται θερμομέτρηση. Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας της Βρετανίας εξέδωσε πρόσφατα ταξιδιωτικές οδηγίες ασφαλείας. Οι συστάσεις περιλαμβάνουν την εισαγωγή σε ψηφιακές υπηρεσίες στην παράδοση αποσκευών, στις πύλες επιβίβασης και στα καταστήματα λιανικής. Οδηγίες ότι πρέπει να διατηρείται απόσταση 1 μέτρου σε όλο το αεροδρόμιο και ότι οι διαδικασίες επιβίβασης πρέπει να αναθεωρηθούν για να αποφευχθεί η ουρά. Οι τουαλέτες, σημειώνεται, πρέπει να έχουν εξοπλισμό χωρίς αφή, ενώ ειδικά καρουζέλ αποσκευών θα πρέπει να είναι διαθέσιμα για αφίξεις από περιοχές υψηλού κινδύνου.
Πηγή: Euro2day