Καταιγίδα αντιδράσεων προκαλεί το green deal που ανακοίνωσε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στοχεύοντας στη μείωση κατά 55% των εκπομπών ρύπων το 2030 σε σχέση με το 1990) με τις ενεργοβόρες εταιρείες να καταγγέλλουν ότι θα υπονομεύσει τις επενδύσεις και την καινοτομία.

Αυτοκινητοβιομηχανίες, αεροπορικές εταιρείες και βαριές βιομηχανίες επέκριναν τις προτάσεις της Κομισιόν, οι οποίες προβλέπουν τη ντε φάκτο απαγόρευση παραγωγής νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035, την επιβολή φορολογίας στα αεροπορικά και ναυτιλιακά καύσιμα και τη σταδιακή κατάργηση από το 2026 των δωρεάν δικαιωμάτων ρύπων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών αερίων (emissions trading system ή ETS). Το ΕΤS, μέσω του οποίου καθορίζεται το κόστος χρήσης ρυπογόνου ενέργειας, επεκτείνεται για πρώτη φορά στον ναυτιλιακό κλάδο.

Mέσω του ETS οι εταιρείες με υψηλότερους ρύπους, πέραν των δωρεάν δικαιωμάτων τους, αγοράζουν αντίστοιχα δικαιώματα από εταιρείες με χαμηλότερους ρύπους καταβάλλοντας την τιμή που καθορίζεται μέσα από τη λειτουργία του μηχανισμού αυτού.

Λίγες ώρες μετά τις χθεσινές ανακοινώσεις της Κομισιόν, πολλές εταιρείες και επιχειρηματικοί φορείς ήταν έτοιμες να ασκήσουν πίεση στις κυβερνήσεις τους να απορρίψουν τις προτάσεις, προμηνύοντας μία δύσκολη μάχη για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη διαπραγμάτευση που θα κάνει με τις χώρες για τη νομοθέτηση της «πράσινης συμφωνίας».

Επιδείνωση της ανταγωνιστικής θέσης βλέπουν οι αεροπορικές εταιρείες

Η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa ανέφερε ότι οι φιλόδοξοι στόχοι για την προστασία του κλίματος είναι «σωστοί και αναγκαίοι», αλλά σημείωσε ότι θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση έναντι των ανταγωνιστών της. Ειδικότερα, τόνισε ότι ο συνδυασμός της σταδιακής εξάλειψης των δωρεάν ρύπων, της δεσμευτικής ποσόστωσης για τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και του φόρου στην κηροζίνη θα επηρεάσουν αρνητικά τις αεροπορικές εταιρείες.

Σύμφωνα με τη Lufthansa, θα πρέπει να προβλεφθεί ένας χρηματοδοτικός μηχανισμός που θα καλύπτει το κόστος των βιώσιμων καυσίμων, το οποίο είναι πολλαπλάσιο από αυτό της κηροζίνης. «Μόνο τότε (ο οδικός χάρτης) θα είναι ουδέτερος όσον αφορά στον ανταγωνισμό», πρόσθεσε.

Ο επικεφαλής της διεθνούς ένωσης αεροπορικών εταιρειών (ΙΑΤΑ), Γουίλι Γουόλς, ήταν πιο δηκτικός, κατηγορώντας τις Βρυξέλλες για έναν «δικό τους στόχο» σχετικά με τα σχέδια φορολόγησης των αεροπορικών καυσίμων που βασίζονται στα ορυκτά καύσιμα. Ο ευρωπαϊκός φορέας αεροπορίας, Α4Ε, ήταν στο ίδιο μήκος κύματος, δηλώνοντας ότι τα μέτρα θα κάνουν ακριβότερες τις πτήσεις για τους επιβάτες.